25 sierpnia 2016 r., odbyła się wycieczka techniczna na budowę obwodnicy Marek S8 od Marek do Radzymina. Organizatorem była Mazowiecka Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa, a uczestnikami głównie członkowie koła młodych utworzonego w Izbie.
Do Biura Inżyniera Budowy Obwodnicy uczestnicy wycieczki autokarem przejechali przez odcinek obwodnicy Raszyna węzłami Łopuszańska; Salomea, Opacz dalej na DSR2 (droga szybkiego ruchu nr 2) poprzez Aleje Jerozolimskie i Konotopę do DSR8. Czas jazdy uatrakcyjnił zastępca przewodniczącego Rady Roman Lulis informacjami o obwodnicy Warszawy złożonej z dróg nr 2,7 i 8, podkreślając, że Obwodnica Marek jest niewielkim odcinkiem Via Baltica. W Biurze Inżyniera w Markach Inżynier Kontraktu - Andrzej Curkowski, dokonał prezentacji projektu i zapoznał uczestników z przebiegiem budowy DSR8 od węzła „Marki” do węzła „Radzymin Płd.”. Inwestycja, podzielona na dwa zadania ma być zakończona w lipcu 2017 roku (zadanie I odcinek: węzeł „Marki” - węzeł „Kobyłka”; zadanie II odcinek: węzeł Kobyłka - węzeł „Radzymin Płd.”) Nadzór inwestorski powierzono firmie Getinsa Ingenieria S.L. z Hiszpanii. Dofinansowanie z funduszy unijnych wynosi: 566,5 mln PLN
To przedsięwzięcie stanowi fragment zadania inwestycyjnego obejmującego budowę DRS8 Wrocław (Psie Pole) - Kępno - Sieradz - A1 (Łódź) - A1 (Piotrków Trybunalski) - Rawa Mazowiecka - Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Zambrów - Choroszcz (S19). Odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa mazowieckiego, w powiecie wołomińskim, w Kobyłce oraz w gminie i mieście Radzymin. Uczestnicy otrzymali informacje o parametrach drogi i przewidzianych do wykonania urządzeń ochrony środowiska, obiektów inżynierskich, specyfice robót i stosowanych technologii. Droga jest klasy S z sześcioma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy z przystosowana do prędkości 100 km/h
W ramach inwestycji przewidziana jest budowa wiaduktów, mostów, estakad, przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych, przepustów, a także urządzeń ochrony środowiska w tym ekranów akustycznych osłon przeciwolśnieniowych urządzeń oczyszczających i zbiorników retencyjnych. Oczywiście do zrealizowania jest także oświetlenie drogowe wraz z zasilaniem, system odwodnienia, niezbędna przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej, a także przebudowa dróg lokalnych i dojazdowych.
Po tej części prezentacji Andrzeja Curkowskiego dodatkowe informacje o przebiegu Via Baltica której częścią jest odwiedzana w ramach wycieczki budowa DSR8 przedstawił zastępca przewodniczącego Rady, Roman Lulis.
Kolejnym najbardziej fachowym informatorem o zakresie prac dotyczących zadania I był kierownik robót drogowych Wojciech Zembrzuski. Zadanie obejmuje odcinek A od węzła „Marki” do planowanego węzła „Drewnica” i odcinek B od węzła „Drewnica” do węzła „Kobyłka” z budowanym po drodze węzłem „Zielonka”. Zgodnie z umowa koszt realizacji 332,6 mln PLN w czasie 32 miesięcy. Głównym wykonawcą jest firma SALINI POLSKA Sp. z o.o., podwykonawcami SALINI IMPERGILO S.p.A. ; Todini Costruzioni Generali S.p.A. Export-Pribex Sp. z o.o. Kierownik omówił szczegółowo elementy poszczególnych węzłów i powody dla których muszą być zrealizowane. Istniejąca droga wojewódzka nr 631 jest podstawowym powodem budowy węzła Zielonka, który przewiduje skrzyżowanie
z S8 pod droga ekspresowa. W zakresie budowy są wszystkie relacje kierunkowe i przebudowa DW631.
Kolejny element zadania I-ego to węzeł Kobyłka, który realizuje skrzyżowanie z droga powiatowa 4308W, będzie funkcjonował, jako połączenie miasta Kobyłka z drogą ekspresową S8 Poza węzłami będą realizowane skrzyżowania z drogami gminnymi przebiegającymi nad lub pod drogą ekspresową. O tym jak kosztowne i skomplikowane jest odwiedzane przedsięwzięcie, świadczy zakres prac związanych drogami dojazdowymi, obiektami inżynierskimi (mosty kładki przejścia dla zwierząt) ekrany akustyczne (3,5 km) zbiorniki retencyjne (5 szt), zagospodarowanie zielenią. Następnym prelegentem był kierownik budowy zadania II. od węzła Kobyłka do węzła Radzymin Płd. obejmujący węzeł Wołomin Mariusz Gościniak. Wartość kontraktu 406 mln PLN termin również 32 miesiące. Główny wykonawca Astaldi S.p.A. podwykonawca Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. O stopniu skomplikowania przedsięwzięcia niech świadczą takie dane jak liczne drogi dojazdowe, ekrany akustyczne (6 km), 11 zbiorników retencyjnych, mosty, kładki, przejścia, przejazdy, przejścia dla zwierząt 12 szt
Szczegółowe zagadnienia n.t. węzłów, łącznic, przejazdów i dróg dojazdowych przedstawił Grzegorz Zimnica- inspektor robót mostowych Zadania I. Przed wyjazdem na budowę koordynator inspektorów nadzoru inwestorskiego Henryk Suchorzebrski zaprezentował trasę objazdu po budowie. Zwiedzanie budowy obwodnicy Marek rozpoczęliśmy od końca zadania II, gdzie o stanie zaawansowania prac opowiedział Tomasz Czyż kierownik robót mostowych zadania II. Po przejechaniu drogami dojazdowymi całego odcinka zadania II, rozpoczął się objazd zadania I. Zaawansowanie robót prezentował Roman Lizer koordynator inspektorów nadzoru tej części budowy.
Budowa drogi ekspresowej S8, odc. w. Marki - w. Radzymin Płd. jest częścią Koncepcji Polityki Przestrzennego Zagospodarowania Kraju ogłoszonej przez Prezesa Rady Ministrów w Monitorze Polskim nr M.P. 2001 nr 26 poz. 432. Realizacja drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu europejskim.Była to bardzo pouczająca wycieczka. Za informacje prezentowane przez fachowców najwyższej klasy, serdecznie dziękujemy, a kierownictwom budów za umożliwienie zrealizowania tej niezwykle cennej „wizji lokalnej” wielkiego przedsięwzięcia drogowego.