Członkowie Koła Młodych Inżynierów MOIIB wybrali się na budowę obwodnicy Suwał, aby zapoznać się z metodami pracy firm budujących ten fragment magistrali drogowej łączącej wschodnią granicę kraju ze stolicą. Wycieczka techniczna rozpoczęła się od przejazdu autokarem po całej nowo budowanej trasie. W trakcie objazdu kierownik robót drogowych, Marek Pekar opowiadał o zaawansowaniu robót, o elementach drogowych i o specyfice wykonywanych prac.
Budowa obejmuje odcinek dwujezdniowej obwodnicy, w ciągu drogi ekspresowej S61 oraz jednojezdniowej łącznicy węzła „Suwałki Północ” łączącej obwodnicę z istniejącą drogą krajową nr 8.
Zadanie podzielone jest na dwa odcinki:
- odcinek A - odcinek drogi ekspresowej S61 od km 0 do km 12.
- odcinek B - odcinek drogi ekspresowej S61 od km 12 do km 12+830m wraz z budową łącznicy węzła „Suwałki Północ” o długości ok. 670 m.
Inwestycja swoim zakresem obejmuje także budowę: drogi gminnej łączącej drogę wojewódzką z drogą wojewódzką bez warstw asfaltowych, budowę wiaduktów drogowych oraz przejść dla zwierząt, budowę dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Planowana jest także budowa rond – kategoria ruchu KR4, ronda – kategoria ruchu KR7, budowa oznakowania dróg i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, kanalizacji ściekowej i deszczowej a także oświetlenia w rejonie węzłów i skrzyżowań. Wykonawcy dokonają rozbiórki istniejącej infrastruktury kolejowej, zbudują ekrany akustyczne oraz przeciwolśnieniowe w ramach zapewnienia elementów ochrony środowiska oraz nasadzą zieleń.
Droga krajowa nr 8 przebiegająca przez Suwałki jest bardzo ważnym szlakiem przeprowadzania ciężkiego ruchu tranzytowego między przejściem granicznym w Budzisku do centrum kraju i dalej, w kierunku Europy Zachodniej. W okolicy miasta krzyżuje się kilka szlaków komunikacyjnych drogowych i kolejowych. W związku z tym w mieście występują znaczne utrudnienie ruchu drogowego. Natężenie ruchu osiąga poziom wyczerpujący przepustowość miasta. Ciągle rozwijający się transport tranzytowy powoduje przyspieszenie niszczenia konstrukcji drogi. Zachodzi więc konieczność wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza tereny zabudowane - objaśniał kierownik budowy Marek Pekar. Budowa obwodnicy miasta Suwałk na pewno poprawi komfort życia mieszkańców.
W ciągu obwodnicy występują węzły, które ułatwią skomunikowanie się z innymi drogami:
- Węzeł „Suwałki Zachód” - skrzyżowanie drogi ekspresowej z istniejącą drogą wojewódzką nr 653 relacji Sejny-Olecko. Połączenie to zostanie rozwiązane w formie skrzyżowań jednopoziomowych, jako rondo.
- Węzeł „Suwałki Południe” - skrzyżowanie drogi ekspresowej z istniejącą drogą wojewódzką nr 665
- Węzeł „Suwałki Północ” - połączenie projektowanej drogi ekspresowej S61 z istniejącą drogą krajową nr 8. S61 oraz droga krajowa nr 8 łączą się na skrzyżowaniu typu rondo.
Uczestnicy wycieczki z zainteresowaniem oglądali system odwodnienia drogi. Problem rozwiązany jest za pomocą ukształtowania niwelety drogi, poprzez nadanie odpowiednich spadków podłużnych i poprzecznych, umożliwiających spływ wody do rowów drogowych. Przy nasypach do 3 m przewiduje się bezpośredni spływ wody do rowów. Powyżej 3 m woda z jezdni najpierw kierowana jest do ścieków przykrawędziowych, a ściekami trapezowymi do rowów. Dla dróg wyższych klas, wody deszczowe odprowadzane są przez wpusty uliczne do ścieków trapezowych
i następnie do ścieku skarpowego, gdzie woda dalej trafia do rowu. Dalej wody opadowe odprowadzane są rowami do zbiorników retencyjno-infiltracyjnych lub do rzeki Czarna Hańcza. Dodatkowo, w miejscach gdzie nie ma możliwości odprowadzania wód opadowych bezpośrednio do rowów, zaprojektowano budowę kanalizacji deszczowej. Odprowadza ona wody opadowe do rowu prawego przy S61 a następnie do Czarnej Hańczy, przed którą zamontowano urządzenia do podczyszczania wód opadowych, w celu ochrony rzeki.
Inwestorem obwodnicy jest GDDKiA, generalnym wykonawcą - firma Budimex. Dziękujemy Kierownikowi Kontraktu, Zbigniewowi Hamerlikowi oraz kierownikowi robót drogowych, Markowi Pekarowi za możliwość zwiedzenia i zapoznania się ze szczegółami budowy obwodnicy miasta Suwałki.
tekst i foto: Radosław Cichocki