ul. 1 Sierpnia 36 B, 02-134 Warszawa

b_250_170_16777215_0_0_images_stories_varso_0086.jpgVarso Tower – najwyższy budynek w Unii Europejskiej powstaje w centrum Warszawy przy ul. Chmielnej, w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Centralnego. Od 1955 r. najwyższym budynkiem w Warszawie był Pałac Kultury i Nauki mierzący 237 m. Nowopowstający Varso Tower pobije ten rekord, mierząc 310 m.  Dnia 19.09.2018 r. członkowie Mazowieckiej Izby Inżynierów Budownictwa wraz z członkami Koła Młodych odwiedzili budowę wieżowca. Deweloper, a zarazem Generalny Wykonawca – firma HB Reavis w ramach inwestycji oprócz głównego budynku wykonuje także Varso 1 o wysokości 80 m oraz Varso 2 o wysokości 90 m. Całość będzie stanowiła kompleks połączony z galerią północną oraz zachodnią Dworca Centralnego oraz wyjściem dla pieszych na al. Jana Pawła II. Obecnie na budowie wykonywana jest cześć podziemna budynków składająca się z trzech czterokondygnacyjnych garaży połączonych ze sobą.  Ze względu na położenie w centrum miasta ten etap budowy jest najtrudniejszy w całej inwestycji. Wiodącą technologią wykonywania ścian garażu podziemnego są ściany szczelinowe, które dobrze sprawdzają się przy gęstej zabudowie.

Prelekcję przeprowadził mgr inż. Jakub Kocięda – przedstawiciel firmy HB REAVIS, który następnie oprowadził naszych Inżynierów po budowie. Mogliśmy zobaczyć ostatni etap zbrojenia płyty fundamentowej najwyższego budynku. W najgrubszym miejscu płyta osiąga 3,6m i posiada 28 warstw siatki zbrojeniowej średnicy fi 32 mm. Słupy zbrojone są prętami gwintowanymi (SAS) grubości 57,5 mm, łączone za pomocą łączników kontaktowych TR. Temperatura mieszanki betonowej mierzona jest w 3 płaszczyznach w grubości płyty.

Jakub Kocięda opowiedział o technologii ścian szczelinowych, metodzie podstropowej robót żelbetowych, zabezpieczeniu wykopu, kolizjach, systemie logistycznym budowy wraz z przepisami oraz rozwiązaniami dotyczącymi BHP na budowie.

Więcej ciekawych informacji na temat budowy najwyższego budynku w Unii Europejskiej będzie można przeczytać w kolejnym numerze Inżyniera Mazowsza.