ul. 1 Sierpnia 36 B, 02-134 Warszawa

Przewietrzanie stolicy

            Centralne położenie województwa mazowieckiego i stolicy koncentruje gwiaździsty zbieg dróg o różnym ciężarze gatunkowym i ogromne nasilenie ruchu samochodowego. Wszyscy nie raz odczuwamy niedogodności wynikające z zamieszkiwania w największym mieście, w tym „zakorkowane” trasy komunikacyjne.

Zapewne wszystkich, zarówno mieszkańców jak i odwiedzających Stolicę przybyszów, interesuje zarówno stan istniejącego układu komunikacyjnego, jak i perspektywy rozwojowe miasta i okolic w tym zakresie. Kompleksową informacją i analizą, związaną z układem komunikacyjnym aglomeracji warszawskiej zajęli się w ramach merytorycznej działalności Izby -  przewodniczący Mieczysław Grodzki i jego zastępca, Roman Lulis, przy cennym udziale członków Koła Młodych: Karoliny Bańskiej, Radosława Cichockiego, Daniela Opoki i Tomasza Rawskiego.

Powstała obszerna prezentacja, obejmująca ponad sto slajdów. Sądząc, że temat jest bardzo interesujący dla nas wszystkich, dokonamy przeglądu zrealizowanych i planowanych rozwiązań komunikacyjnych, sygnalizując rozwiniecie niektórych elementów, w szczegółowych artykułach w następnych numerach naszego pisma.

            Aktualnie omówimy: Warszawski Węzeł Komunikacyjny, obwodnice warszawskie; w tym Wielką Obwodnicę Warszawy, Obwodnicę Ekspresową Drogami Szybkiego Ruchu tj.: Północną Obwodnicę Warszawy - Trasa Armii Krajowej (S8) Południową Obwodnicę Warszawy (POW S2); Wschodnią Obwodnicę Warszawy (WOW S17) oraz warianty Obwodnicy miejskiej i Obwodnicę Śródmiejska.
            Zawartość prezentacji obejmującą; miejskie trasy przyśpieszone, trasy NS; Olszynki Grochowskiej; Czerniakowska BIS; Świętokrzyska droga S7; trasy mostów: Północnego, Krasińskiego i mostu na Zaporze, również obwodnice ułatwiające wyjazd z Warszawy: Marek i Raszyna oraz Paszkowianka, zaprezentujemy w następnych publikacjach.  

 

Warszawski Węzeł Komunikacyjny (kliknij na ilustrację aby powiększyć)

                                                           b_250_170_16777215_0_0_images_sekrety_TRASA_rys0a.png              

W Warszawskim węźle komunikacyjny zbiegają się:

            Cztery drogi krajowe o znaczeniu międzynarodowym. Są to:       

E30 Nr 2 GP Berlin - Poznań - Warszawa - Siedlce - Terespol -Mińsk - Moskwa

E77 Nr 7 GP/S Helsinki - Gdańsk - Elbląg - Warszawa - Kraków - Chyżne - Budapeszt

E67 Nr 8 GP Ryga - Białystok - Warszawa - Piotrków Tryb. - Wrocław - Praga

E372 Nr 17 GP Warszawa - Lublin - Hrebenne – Lwów

            Dwie drogi krajowe:

Nr 61GP Warszawa - Ostrołęka - Łomża - Augustów

Nr 79 G Warszawa - Góra Kalwaria - Sandomierz - Kraków - Katowice - Bytom,

            Trzynaście dróg wojewódzkich z Warszawy do: Nr 580 Kampinos – Sochaczew; Nr 631 Marki - Nieporęt - Zegrze - Nowy Dwór Maz.; Nr 633 Nieporęt; Nr 634 Wołomin – Tłuszcz; Nr 637 Węgrów; Nr 719 Pruszków - Żyrardów – Kamion; Nr 724 Konstancin Jeziorna - Góra Kalwaria; Nr 801 Karczew - Wilga - Dęblin – Puławy; Nr 898 Mościska - Babice Stare; Nr 629 Wolska - al. Solidarności – Radzymińska; Nr 706 17Styczna - Wirażowa Nr 711 Bysławska; Nr 717 Al. Jerozolimskie – Niemcewicza

 

Wielka Obwodnica Warszawy

b_250_170_16777215_0_0_images_sekrety_TRASA_rys1a.pngW interesie władz województwa mazowieckiego jest, aby stolicę omijał najcięższy transport samochodowy, stąd dążenie do stworzenia warunków objazdu miasta. Tę funkcje spełnia Wielka Obwodnica Warszawy, która pozwala już w odległości 100 km, w Ostrowi Mazowieckiej skręcić na zachód drogą nr 60 poprzez Różan, Maków Mazowiecki i Ciechanów, dalej drogą nr 50 poprzez Płońsk, Wyszogód, Sochaczew, Żyrardów, Mszczonów, Grójec, Górę Kalwarię, Kołbiel, Mińsk Mazowiecki, Łochów.

Mniejsza Obwodnica Warszawy zaczyna się w Wyszkowie. Należy skręcić na zachód i drogą nr 62 poprzez Serock, Nowy Dwór Mazowiecki, Wyszogród dojechać do ringu, która jest droga nr 50, aby przez Łochów drogą nr 62 dojechać do Wyszkowa.

 

Obwodnica Ekspresowa Drogami Szybkiego Ruchu (DSR)

b_250_170_16777215_0_0_images_sekrety_TRASA_rys3a.pngKształt Obwodnicy Ekspresowej Drogami Szybkiego Ruchu (DSR) powstał w wyniku analizy przebiegu autostrady A2, która początkowo miała pzebiegać przez Warszawę, ale w wyniku protestów dochodzi od zachodu do granic Warszawy i w węźle Konotopa jest powiązana z drogami ekspresowymi, dochodzącymi z różnych kierunków do Warszawy.  Od zachodu i północy drogami S7 i S8 a od południa i wschodu - S17 i dalej S2.

 Zadaniem tej obwodnicy jest połączenie wszystkich wylotów dróg krajowych i rozprowadzenie ruchu wlotowego do wybranych rejonów miasta z ominięciem dzielnic centralnych oraz zapewnienie szybkich i bezkolizyjnych powiązań pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Poza rozprowadzeniem ruchu z autostrady A2 i innych dróg wlotowych, programem przebudowy warszawskiego węzła drogowego objęto też modernizację wlotów dróg krajowych nr 2, 7, 8, 17, 61 i 79 do Warszawy oraz pozostałych dróg krajowych w obrębie aglomeracji warszawskiej.

Całość obwodnicy będzie miała około 80 km. Odcinek wykonany wynosi 37,5 km (kolor czerwony). Obecnie wykonywany odcinek POW wynosi 18,5 km (kolor żółty). Uzupełnieniem jest wykonana obwodnica Raszyna 14,9 km (kolor czerwony) oraz Marek 15,4 km (kolor żółty). Przewidywane do 2020 r., połączenie POW z A2 wraz z Węzłami Lubelska i Zakręt będącej częścią WOW (kolor czarny).

 

Północna Obwodnica Warszawy    

b_250_170_16777215_0_0_images_sekrety_TRASA_rys3.png

   Północna Obwodnica Warszawy długości 23 km jest wykonana w całości.

Pierwszy odcinek od Marek do Prymasa Tysiąclecia 12,5 km rozpoczęto budowę w 1980 roku. Jej 4 km odcinek od Mostu do Broniewskiego budowano 10 lat.

Pierwszy odcinek rozpoczyna się od Węzła Drewnica, który jest początkiem WOW jest w trakcie budowy w ramach Obwodnicy Marek. Odcinek od Marek do Prymasa Tysiąclecia to Trasa Armii Krajowej na którą składają się Węzły: Piłsudskiego, Ikea, przewidywany Olszynka Grochowska, Głębocka, Łabiszyńska, Marywilska, Modlińska. 
            Sam Most im. Grota Roweckiego ma 10 pasów ruchu i wraz z węzłami zapewnia wszystkie niezbędne połącznia. Obecnie zakończony został remont odcinka od Modlińskiej do Powązkowskiej. Odcinek ten ma dwa ciekawe rozwiązania godne uwagi. Pierwszy to tunel przezroczysty od ul. Mickiewicza do Wisłostrady oraz od Wysockiego do Rembielińskiej. Drugi to 2 x po 2 pasy ruchu na tym odcinku wydzielone także na moście na ruch tranzytowy. Chcąc zjechać na Wisłostradę Modlińską lub Jagiellońską należy skierować się na pas ruchu lokalnego już na Bródnie na Węźle Rembielińska.

            Węzły za Wisłą to: Wisłostrada, Marymoncka, Broniewskiego, Powązkowska, Prymasa Tysiąclecia.

            Drugi odcinek od Prymasa Tysiąclecia do Konotopy 10,5 km składa się z wielu wiaduktów, ścianek szczelinowych przełożonej linii kolejowej i węzłów: przewidywanego NS z Trasą nr 7, Lazurowa z przewidywanym połączeniem z Trasą Mostu Północnego, Warszawska i Mory.  Węzeł Konotopa zapewnia połączenie dróg szybkiego ruchu bez możliwości zjazdów z DSR 2 i 8.

 

b_250_170_16777215_0_0_images_sekrety_TRASA_rys4.pngPołudniowa Obwodnica Warszawy (POW)

            POW zaczyna się Węzłem Konotopa poprzez węzeł Lotnisko do ul. Puławskiej o długości 14,5 km.

            Węzeł Aleje Jerozolimskie to tylko włączenie i wyłączenie ruchu z Al. Jerozolimskich zapewnia, połączenie z Michałowicami, Regułami, Piastowem, Pruszkowem, Grodziskiem i Żyrardowem.

            Węzeł Opacz jest pełnym węzłem i poprzez obwodnicę Raszyna i Węzeł Salomea zapewnia najszybszy wjazd do centrum Warszawy z każdego kierunku.         Jako ciekawostka to, że wybudowany jest na dawnych torfowiskach gdzie grunt był wymieniany na głębokość 7 m. Od początku budowy do jej zakończenia pracownicy mojej firmy pełnili nadzór nad wykonawstwem wraz ze mną i synem.

            Węzeł Aleja Krakowska typu karo jest węzłem lokalnym łączącym Raszyn z centrum.

            Węzeł Lotnisko to skrzyżowanie POW z przyszłą trasą S7 Gdańsk – Kraków oraz S79 do Sandomierza. Zapewnia nie tylko wjazd na lotnisko, ale i szybki dojazd do centrum trasą NS.

            Przez Węzeł Okęcie bezpośrednio z A2 dojedzie się do lotniska a przez Węzeł Marynarska i ul. Żwirki i Wigury do siedziby naszej Izby.

Obecnie jest realizowany odcinek od Węzła Puławska do Węzła Lubelska, który jest podzielony na trzy zadania.

            Budowany odcinek ma długości 18,5 km, posiada 2 jezdnie po 3 pasy ruchu tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym i 5 węzłów: „Ursynów Zachodni”, „Ursynów Wschodni ”, „Przyczółkowa”, „Wał Miedzeszyński”, „Patriotów” . Docelowo przewidziano dodatkowy węzeł „Czerniakowska Bis”, który usytuowany będzie na odcinku pomiędzy węzłami „Przyczółkowa” i „Wał Miedzeszyński”. Będą też urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Projekt realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Nadzór nad wykonawcami ma firma EGIS Poland.

Planowany termin zakończenia realizacji inwestycji to III kwartał 2020 roku.

Zadanie „A” obejmuje budowę fragmentu drogi o długości ok. 4,6 km od w. Puławska (bez węzła) do w. Przyczółkowa (bez węzła), dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem. Tunel o długości ok. 2,3 km poprowadzony m.in. pod I linią metra, będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie, za ul. Nowoursynowską.

Wykonawca: Astaldi S.p.A. Wartość umowy: 1 222 236 392,51 PLN brutto

Zadanie "B" obejmuje budowę fragmentu drogi o długości 6,45 km od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z węzłami oraz mostu przez Wisłę.

Most Południowy w ciągu trasy S2 będzie mieć długość ok. 1,5 km i ok. 45,8 metra szerokości. W obu kierunkach kierowcy będą mieć do dyspozycji po 4 pasy ruchu. Dodatkowo z obu stron został zaplanowany ciąg pieszo – rowerowy.

Wykonawca Zadania "B": Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt, A.Ş. Oddział w Polsce i PBDiM. Wartość umowy: 757 643 100,00 PLN brutto.

Zadanie C – zaprojektowanie i budowę odcinka o długości ok. 7,45 km wraz z budową dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła) oraz węzła Patriotów na przecięciu z linią PKP i ul. Patriotów.

Wykonawca Zadania "C": WARBUD S.A. Wartość umowy: 561 660 312,21 PLN brutto

Prace projektowe wszystkich zadań wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu 41 miesięcy od daty rozpoczęcia tj. od 11.12.2015 (do Czasu na Ukończenie nie wlicza się okresów zimowych tj. od 15 grudnia do 15 marca).

Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW)

            Inaczej mówiąc S17 od Węzła Lubelska poprzez Węzeł Zakręt ze starą S2, Węzeł Wesoła obok hipodromu wojskowego, przez Węzeł Rembertów z drogą na Stanisławów, za granicą miasta Węzeł Poligon, Węzeł Zielonka z drogą na Nieporęt do Węzła Drewnica, do połączenia z budowaną obecnie obwodnicą Marek. Ostatni odcinek WOW wyjęto i przełożono do Obwodnicy Marek.

Obwodnica Miejska

            To trasa Siekierkowska, Olszynki Grochowskiej lub do S8 i przyszłą S7 do Rzymowskiego lub z Olszynki do Trasy Mostu Północnego przez Lazurową, Łopuszańską do Trasy Siekierkowskiej. Ewentualnie Trasą Siekierkowską prze Żołnierską do WOW i do S8. Warszawska Obwodnica Miejska to może też być trasa ulicami: Prymasa Tysiąclecia, Aleje Jerozolimskie, Łopuszańska Hynka, Rzymowskiego Trasa Mostu Siekierkowskiego, Marsa, Żołnierska dalej na Nieporęt. Obecnie wybrano Wykonawcę od Marsa do granic Warszawy ten sam, co wykonuje remont Trasy Toruńskiej METROSTAW, ale brak jest jeszcze decyzji ZRID, a od granic do Węzła Wołomin już wykonaną przez STRABAG.

Obwodnica Śródmiejska

            Od Ronda Żaba, przez Most Gdański, ul. Starzyńskiego, Rondo Babka przy Galerii Arkadia, ul. Okopową, Towarową, Rondo Zawiszy, Raszyńską, Trasą Łazienkowską do Ronda Wiatraczna. Brakujący odcinek od Ronda Wiatraczna do Ronda Żaba wzdłuż ulicy Wiatracznej po wschodniej stronie stacji MPT przecinając ulicę Koziej Górki po granicy Targówka i Pragi Południe a następnie Pragi Północ wzdłuż ulicy Zabranieckiej przecinając ulicę Księcia Ziemowita za Kauflandem przecinając Radzymińską przez Ogródki Działkowe za torami do Ronda Żaba.

Opracowali:

mgr inż. Mieczysław Grodzki

mgr inż. Roman Lulis

Zespół współpracujący:

Karolina Bańska, Radosław Cichocki, Daniel Opoka, Tomasz Rawski