ul. 1 Sierpnia 36 B, 02-134 Warszawa

Uchwała Nr 13


Okręgowej Rady Mazowieckiej Izby Inżynierów Budownictwa


z dnia 04 września 2003 r.


w sprawie Instrukcji systemu rejestracji oraz obiegu korespondencji



Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz.U. Dz 2001 r. Nr 5, poz. 42, z 2002 r. Nr 23, poz. 221 i Nr 240, poz. 2052 oraz z 2003 r. Nr 124, poz. 1152) oraz § 2 pkt. 12 Regulaminu okręgowych rad Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa Okręgowa Rada Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa uchwala, co następuje:


§1. Uchwala się instrukcję systemu rejestracji oraz obiegu korespondencji w Mazowieckiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa, która stanowi załącznik do uchwały.


§2. Uchwała wchodzi w życie  z dniem podjęcia.





Sekretarz Rady MOIIB                                                 Przewodniczący Rady MOIIB


mgr inż. Zofia Ordyniec                                               mgr inż. Wiesław Olechnowicz






Załącznik do uchwały Nr 13/2003

Okręgowej Rady Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa

z dnia 04 września 2003 r.




Instrukcja

systemu rejestracji oraz obiegu korespondencji

w Mazowieckiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa





§ 1. 1. Instrukcja systemu rejestracji oraz obiegu korespondencji w Mazowieckiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa, zwana dalej „Instrukcją”, ustala sposób prowadzenia systemu rejestracji oraz obieg korespondencji wpływającej do Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, zwanej dalej „korespondencją przychodzącą”, korespondencji kierowanej do adresatów znajdujących się poza strukturą Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, zwanej dalej „korespondencją wychodzącą” oraz opracowanej na potrzeby wewnętrzne Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, zwanej dalej „korespondencją wewnętrzną”.


2. Określony w Instrukcji sposób prowadzenia systemu rejestracji i obiegu korespondencji zewnętrznej i wewnętrznej zapewnia sprawny i jednolity przepływ korespondencji w Mazowieckiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa, a zwłaszcza w Biurze Okręgowej Rady.


§ 2. 1. Pracownik Biura otrzymujący ustnie lub telefonicznie pewien ważny, jego zdaniem dla Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, zasób wiadomości, zwany dalej „informacją”, sporządza notatkę po jego otrzymaniu, w której wskazuje: datę i godzinę otrzymania informacji, jej treść oraz potwierdza jej prawdziwość własnoręcznym podpisem. Pracownik przekazuje notatkę niezwłocznie po jej sporządzeniu Dyrektorowi Biura, zwanemu dalej „Dyrektorem” albo osobie go zastępującej, które podejmują odpowiednie działania, w tym w razie uznania za celowe przekazują notatkę Przewodniczącemu Okręgowej Rady Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, zwanemu dalej „Przewodniczącym”.


2. Informację skierowaną do osoby nieobecnej przekazuje osoba, która odebrała tę informację, niezwłocznie po powrocie osoby nieobecnej.


§ 3. Cała korespondencja przychodząca wpływa do Sekretariatu Biura.


§ 4. 1. Korespondencja, o której mowa w § 3, jest rejestrowana z podaniem daty dziennej wpływu i pod kolejnym numerem. Pilna korespondencja jest oznaczana skrótem „TER”.


2. Korespondencję przychodzącą rejestruje się, z zastrzeżeniem § 6, w książce korespondencji dla korespondencji przychodzącej.


3. Korespondencji adresowanej imiennie do Przewodniczącego i do innych członków funkcyjnych oraz oznaczonej zwrotem „do rąk własnych” nie należy otwierać.


§ 5. Korespondencję zarejestrowaną, w sposób określony w § 4, przedkłada się do dekretacji Dyrektorowi; z wyjątkiem korespondencji zawierającej wnioski, wraz z kopią nadanych uprawnień, o wpisanie na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, którą przekazuje się bezpośrednio do sekcji ds. członkowskich. Cała korespondencja po zadekretowaniu przez Dyrektora jest przekazywana Przewodniczącemu w celu ostatecznej akceptacji tej dekretacji.


§ 6. Wszystkie przychodzące do Sekretariatu Biura faxy i poczta elektroniczna są rejestrowane w osobnej książce korespondencji i przekazywane niezwłocznie do dekretacji Dyrektorowi. Jeżeli nadawca poczty elektronicznej zażądał potwierdzenia otrzymania korespondencji, pracownik Biura otrzymujący tę korespondencję wysyła niezwłocznie potwierdzenie.


§ 7. Odbiór korespondencji przychodzącej, dostarczanej przez kurierów lub pracowników innych podmiotów, kwituje na dokumencie przekazania osoba prowadząca obsługę Sekretariatu (zamieszcza datę odbioru i swój podpis). Korespondencja ta jest rejestrowana w sposób określony w § 4.


§ 8. Dyrektor dekretuje korespondencję do odpowiednich:

1) organów,

2) komórek organizacyjnych Biura, zaznaczając uwagi odnośnie sposobu realizacji

- na korespondencji oznaczonej skrótem „TER” Dyrektor wpisuje termin jej załatwienia.


§ 9. 1. Osoba prowadząca obsługę Sekretariatu dostarcza zadekretowane pisma wskazanym, w sposób określony w § 8, komórkom organizacyjnym - zaznaczając osobę odpowiedzialną za załatwienie sprawy we właściwej książce korespondencji.


2. Odbiór ważnych i terminowych pism osoba odpowiedzialna kwituje we właściwej książce korespondencji.


§ 10. 1. Korespondencję należy załatwiać według kolejności jej wpływu do wskazanych komórek organizacyjnych. Każdą sprawę załatwia się oddzielnym pismem bez łączenia jej z inną sprawą niemającą z nią bezpośredniego związku.


2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie lub pisemnie.


3. Przy ustnym załatwieniu sprawy osoba odpowiedzialna za załatwienie sprawy, sporządza notatkę zawierającą informacje o sposobie załatwienia sprawy, opatrując ją czytelną datą i swoim podpisem.


4. Korespondencyjne załatwienie sprawy polega na sporządzeniu przez pracownika odpowiedzialnego za załatwienie sprawy – projektu odpowiedniego pisma i przedłożeniu go osobie uprawnionej, zgodnie z § 18, do podpisywania tego rodzaju korespondencji.


§ 11. 1. Do każdej sprawy załatwianej korespondencyjnie należy przygotować pismo na blankiecie formatu A-4 lub A-5 w układzie pionowym lub poziomym (w zależności od rodzaju załatwianej sprawy), które zawiera:


1) nagłówek – drukowany lub w postaci podłużnej pieczęci nagłówkowej;

2) znak pisma;

3) powołanie się na znak pisma i datę pisma, którego odpowiedź dotyczy;

4) datę pisma (w układzie miejscowość, rok-miesiąc-dzień);

5) określenie odbiorcy wraz z jego adresem;

6) treść pisma;

7) podpis (imię i nazwisko oraz wskazanie pełnionej funkcji);

8) określenie ilości załączników.

2. Jeżeli treść pisma ma być podana do wiadomości innym instytucjom lub osobom, pod treścią pisma po zwrocie „otrzymują” albo „do wiadomości”, wymienia się te instytucje lub osoby.


§ 12. Kompetencje związane z podpisywaniem korespondencji wewnętrznej i wychodzącej określa Regulamin biura.


§ 13. Korespondencję wychodzącą osoba prowadząca obsługę Sekretariatu rejestruje w książce korespondencji wychodzącej, z zastrzeżeniem § 14.


§ 14. Korespondencję wychodzącą dotyczącą Okręgowego Sądu Dyscyplinarnego i Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej osoba prowadząca obsługę Sekretariatu rejestruje w oddzielnej książce korespondencji wychodzącej.


§ 15. Korespondencję wychodzącą uznaną za ważną, w szczególności uchwały, wysyła się listem poleconym i przekazuje za pokwitowaniem odbioru przez osobę uprawnioną do ich odebrania w książce korespondencji wychodzącej lub na kopii pisma.


§ 16. Korespondencja wychodząca zawierająca interpretację przepisów prawnych, postanowień statutu oraz regulaminów powinna być konsultowana z radcą prawnym i przez niego parafowana.


§ 17. Korespondencja wychodząca oznaczana jest w sposób następujący:


Lp.                  Wyszczególnienie                                           oznaczenie pisma

1.                   Przewodniczący                                                   P/000/03

2.                   Sekretarz                                                            S/000/03

3.                   Skarbnik                                                             Sk/000/03

4.                   Dyrektor                                                             D/000/03

5.                   Komisja Kwalifikacyjna                                         KK/000/03

6.                   Komisja Rewizyjna                                              KR/000/03

7.                   Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej                RO/000/03

8.                   Sąd Dyscyplinarny                                               SD/000/03


§ 18. Korespondencję wewnętrzną i wychodzącą podpisują odpowiednio:

1) Przewodniczący – wszystkie uchwały i protokoły posiedzeń Rady i Prezydium Rady Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, pisma wychodzące adresowane do: organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, organów Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, stowarzyszeń naukowo – technicznych, organów innych samorządów zawodowych, banków, firm ubezpieczeniowych oraz dokumenty dotyczące obrotu pieniężnego lub materialnego, które zgodnie z odrębnymi przepisami wymagają dwóch podpisów;

2) Zastępca Przewodniczącego – w razie nieobecności Przewodniczącego - korespondencję wymienioną w pkt 1;

3) Sekretarz  - wszystkie uchwały i protokoły posiedzeń Rady i Prezydium Rady, pisma wychodzące adresowane do: Sekretariatu Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, do członków Rady Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, członków organów Izby, w tym zawiadomienia o posiedzeniach;

4) Zastępca Sekretarza – w razie nieobecności Sekretarza lub innej przejściowej przeszkody w wykonywaniu przez niego zadań - korespondencję wymienioną w pkt 3; ponadto ustala oraz redaguje treść informacji o Izbie zamieszczanych na stronach internetowych oraz w prasie; odpowiada za informacje zamieszczane na stronie BIP;

5) Skarbnik – wszystkie dokumenty dotyczące obrotu pieniężnego lub materialnego wewnętrzne i wychodzące; Skarbnik może upoważnić Głównego Księgowego do podpisywania bieżących dokumentów finansowych, z wyjątkiem dokumentów dotyczących obrotu pieniężnego lub materialnego, które zgodnie z odrębnymi przepisami wymagają dwóch podpisów;

6) Zastępca Skarbnika – w razie nieobecności Skarbnika lub innej przejściowej przeszkody w wykonywaniu przez niego zadań – korespondencję wymienioną w pkt 5;

7) Przewodniczący Okręgowej Komisji Rewizyjnej – korespondencję wychodzącą i wewnętrzną z zakresu Okręgowej Komisji Rewizyjnej;

8) Wiceprzewodniczący Okręgowej Komisji Rewizyjnej – w razie nieobecności Przewodniczącego – korespondencję wymienioną w pkt 7;

9) Przewodniczący Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej - korespondencję z zakresu działania Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej;

10) Zastępca Przewodniczącego Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej – w razie nieobecności Przewodniczącego – korespondencję wymienioną w pkt 9;

11) Przewodniczący Okręgowego Sądu Dyscyplinarnego – korespondencję z zakresu działania Okręgowego Sądu Dyscyplinarnego;

12) Wiceprzewodniczący Okręgowego Sądu Dyscyplinarnego – w razie nieobecności Przewodniczącego – korespondencję wymienioną w pkt 11;

13) Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej – korespondencję z zakresu działania Rzecznika.


§ 19. Dokumentacja wytworzona i gromadzona w Biurze jest dokumentacją niearchiwalną. Jest to dokumentacja mająca wartość praktyczną. Do oznaczania kategorii dokumentacji niearchiwalnej używa się symbolu „B”.


§ 20. Okres przechowywania dokumentacji oznaczonej symbolem „B”, z dodaniem cyfr arabskich określających okres przechowywania, liczy się w pełnych latach kalendarzowych, poczynając od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym sprawa została ostatecznie zakończona.


§ 21. Symbolem „Bc” oznacza się dokumentację o krótkotrwałym znaczeniu praktycznym.